om relationer som dör

Hur säger man till sin vän att man inte orkar vara vänner mer? Att man vill göra slut? Får man ens göra det? Är inte det typ som att bryta första budet: "Du skall icka hava några andra bästa vänner vid min sida." typ.
 
Hur säger man till någon att man inte längre vill vara vän med den personen? När man delat liv under en så lång tid som vi ändå har.
 
En annan vän berättade om löftet i vigseln och hur präster kan se på skillsmässor. Att "tills döden skiljer oss åt", likaväl kan vara kärleken som dör, snarare än kroppen, livet. Borde det då inte vara samma med vänskap? 
 
-
Jag orkar inte vara din vän.
 
Det ger mig ingenting, men det tar. 
 
Tömmer mig. 
-
 
En annan vän sa: Du ska inte behöva vara vän med någon som gör att du måste gå i själavård efter att du har umgåtts med. Det är inte vänskap. 
 
När ska man sluta kämpa? När är det dött? Jag vet inte, jag ber. Jag tror ändå att Gud tycker att det är okej om jag går. Men jag vet inte hur man gör. 
 
Kanske behöver jag inte förklara att jag inte orkar, istället skylla på att livet tagit olika vägar. Just nu behöver vi inte slå följe. 
 
Jag trodde sånt här var icke-problem när man blev vuxen. 
 
Men icke. Problemet kvarstår. 
 
 
20180829

Kommentera här: